Концептуальні засади «Програми подолання військового конфлікту, розбудови миру, відновлення і розвитку Донбасу та України»
1.Ініціатори
Громадська ініціатива «Відновлення Донбасу»
Інститут стратегічних досліджень «Нова Україна»
Український інститут аналізу та менеджменту політики
Інститут соціального захисту громадян
- Передумови
Комплекс заходів щодо відновлення та розвитку непідконтрольних територій Донбасу та територій, прилеглих до зони конфлікту («сірої зони»), не передбачений у програмних документах влади:
- Державній стратегії сталого розвитку на період до 2020 року, Державній стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року
- Стратегіях розвитку Донецької та Луганської областей на період до2020 року
- Концепції та проекті Державної цільової програми відновлення та розбудови миру в східних регіонах України (2017-2020). В них заплановано створення умов тільки для соціально-економічного розвитку підконтрольних територій Донецької та Луганської областей, Запорізької, Дніпропетровської та Харківської областей. Не плануються також заходи для інших громад, які приймають внутрішньо переміщених осіб та несуть соціальне навантаження
- Указі Президента України №534 / 2016 від 01.12.2016 «Про пріоритетні заходи щодо сприяння зміцненню національної єдності та консолідації українського суспільства, підтримки ініціативи громадськості у цій сфері» (рамковий документ, що пропонує базові напрямки в цій сфері та визначає першочергові завдання для центральних та місцевих органів влади).
У зв’язку з цим в рамках практичної реалізації Стратегічного плану реінтеграції, відновлення та розвитку Донбасу і України «12 кроків до миру» виникла потреба розробки Концептуальних засад «Програми подолання військового конфлікту, розбудови миру, відновлення і розвитку Донбасу та України», які передбачають:
– цілісне системне бачення всього комплексу проблем, пов’язаних із процесами відновлення та розвитку миру у східних регіонах України, включаючи непідконтрольні території, та способи їх вирішення;
– початок внутрішнього національного діалогу про долю територій конфлікту, визначення його пріоритетів та основних напрямків, створення відповідних механізмів (соціокультурних, нормативно-правових, інформаційних та організаційно- управлінських).
- Виконавці
Експертне співтовариство: представники науки та освіти, громадських та благодійних організацій, влади та бізнесу, аналітики, політологи.
- Що зроблено
10 грудня 2015 року, в День захисту прав людини, відбувся Перший DU «Відновлюючи Донбас і Україну». На ньому було представлено Стратегічний план реінтеграції, відновлення та розвитку Донбасу і України «12 кроків до миру».
По завершенню Форуму було прийнято Меморандум про співробітництво та взаємодію між представниками громадськості, наукового співтовариства, бізнесу для відновлення та розвитку Донбасу і України.
Його підписали:
- Громадська організація «Відновлення Донбасу» та благодійний фонд «Донбас: Відновлення!»
- Інститут стратегічних досліджень «Нова Україна»
- Український інститут аналізу і менеджменту політики
- Інститут соціального захисту громадян
Реалізація Стратегічного плану реінтеграції, відновлення та розвитку Донбасу і України «12 кроків до миру» у 2016 році проходила за наступними напрямками:
1.Створення експертної платформи та реалізація експертних проектів.
2.Гуманітарна та благодійна допомога.
3.Культурно-освітні проекти.
Протягом року підписантами Меморандуму:
- Проведено Соціологічне дослідження «12 кроків до миру, відновлення та розвитку Донбасу» (спільно із компанією «TNS-Україна»). Особливість цього дослідження полягає в тому, що воно охоплювало всі регіони України, в тому числі непідконтрольні території.
Дослідження містило широке коло питань щодо відношення та оцінки жителями України кожного із соціально-політичних напрямків, запропонованих нами для досягнення миру, відновлення зруйнованої інфраструктури та економіки, розвитку Донбасу та України.
- В рамках проекту «Експертна платформа» на засіданнях Круглих столів були обговорені результати дослідження “12 кроків до миру, відновлення та розвитку Донбасу» із залученням експертного співтовариства – представників органів влади, науки, міжнародних організацій, громадських організацій, аналітиків, політологів, соціологів та ЗМІ.
Всього в заходах «Експертної платформи» взяли участь понад 210 експертів, представники 15 міжнародних організацій, 20 представників влади.
Більше 420 пропозицій та Петиція Президенту України «Про запобігання екологічної катастрофи в Україні», які були опрацьовані в ході експертних дискусій, були направлені на адресу Президента України, Кабинету Міністрів, комітетів Верховної Ради України, міжнародних організацій.
Всього протягом року проведено:
- 15 Круглих столів та прес-конференцій.
- 6 аналітичних досліджень:
– «Економічна ситуація на окупованих територіях Донбасу»;
– «Париж-1» відносно врегулювання конфлікту в Донбасі»;
– «Париж – 2. Про врегулювання конфлікту в Донбасі (до нового раунду переговорів у форматі «Нормандської четвірки»);
– «Мінськ-3» (до нових переговорних форматів для прискорення врегулювання конфлікту в Донбасі);
– «Реінтеграція Донбасу: міжнародний досвід і моделі для України»;
– «Соціальна реінтеграція участників конфликту та внутрішньо переміщених осіб: цілі, механізми та діючі особи».
- 2 експертних моделювання повної реалізації Мінських угод:
- Експертами УІАМП в Україні;
- Міжнародними експертами на конференції в м. Мінськ.
- Розроблено й опубліковано в ЗМІ План стабілізації та реінтеграції проблемних територій – «Донбас: територія толерантності і соціальної реінтеграції»
- Подано 30 законодавчих ініціатив
- Опубликовано більше 150 статей, коментарів, монографій та аналітичних матеріалів, присвячених проблемі відновлення Донбасу та України, в тому числі Монографія «Внутрішньо переміщені особи: від подолання перешкод до стратегії успіху» (презентована на II Форумі «Відновлюючи Донбас і Україну»).
- Констатуюча частина
Громадська платформа DU «Відновлюючи Донбас і Україну», яка створена ініціаторами з метою консолідації зусиль влади, бізнесу та експертного співтовариства для реалізації програм відновлення Донбасу та України, набула свого розвитку у низці практичних програм та дослідницьких проектів, політичних програмних документів, що реалізовані протягом 2015-2016 років.
Проведено широкий та послідовний аналіз всього комплексу соціально-політичних та економічних проблем.
Можна констатувати, що виникла передумова формування суспільного інституту, здатного візуалізувати та представляти інтереси частини населення Донбасу в процесах суспільного життя країни. Подальший розвиток ініціативи передбачає продовження ініціативних проектів та формування інституційних відносин з іншими громадськими, державними та міжнародними організаціями, які долучені до проблеми нормалізації та відродження Донбасу.
- Стратегічна Ціль
Подолання військового конфлікту, розбудова миру, відновлення і розвиток Донбасу та України.
7. Стратегічні Пріоритети (завдання)
- Припинення воєнних дій і встановлення миру.
- Забезпечення безпеки населення, відновлення соціальної інфраструктури та безперебійної роботи об’єктів життєзабезпечення (інженерних комунікацій та інфраструктури).
- Відновлення торгово-економічних зв’язків з непідконтрольними територіями.
- Інформаційно-гуманітарна стабілізація та консолідація суспільства.
- Інституційне забезпечення соціального захисту, правових гарантій та гуманітарної підтримки громадян, які постраждали внаслідок конфлікту.
- Модернізація економіки Донбасу та України з позицій сталого розвитку.
- Залучення міжнародних організацій і партнерів.
- Структура документу
- Припинення воєнних дій і встановлення миру:
- Розробка пропозицій щодо нового формату переговорів на міждержавному рівні;
- Організація переговорного процесу щодо встановлення миру;
- Нормативно-правове та політичне врегулювання військового конфлікту на Донбасі.
- Забезпечення безпеки населення, відновлення соціальної інфраструктури та безперебійної роботи об’єктів життєзабезпечення (інженерних комунікацій та інфраструктури)
- Мінна безпека
Механізми:
- Формування єдиної бази мінних полів та місць зберігання боєприпасів;
- Залучення міжнародних експертів та використання міжнародного досвіду із розмінування територій;
- Створення єдиного моніторингового центру контролю за розмінуванням території;
- Проведення широкомасштабної інформаційної компанії, розробка персоніфікованих освітніх програм щодо навичок безпечної поведінки та надання першої долікарської допомоги;
- Розробка та впровадження медико-соціальних програм реабілітації постраждалих внаслідок мінно-вибухової травми. Створення центрів реабілітації для постраждалих.
- Криміногенна безпека
Механізми:
- Розробка та впровадження міжвідомчої програми по роззброєнню населення, що включає в себе амністію за добровільну здачу зброї;
- Створення відомчого координаційного штабу правоохоронних органів по боротьбі із організованою злочинністю та контролю за громадським порядком;
- Посилення функцій дільничних і роботи патрульно-постової служби;
- Створення єдиної моніторингової групи із залученням міжнародних спостерігачів і громадських організацій для громадського контролю за дотриманням військовослужбовцями прав людини;
- Розробка та впровадження програм реабілітації у постконфліктних регіонах та профілактики злочинності із залучнням міжнародних консультантів та експертів.
- Епідеміологічна безпека
Механізми:
- Проведення незалежного міжнародного аудиту епідемічного стану на підконтрольній та непідконтрольній територіях Донецької та Луганської областей;
- Розробка плану поетапного комплексного відновлення систем життєзабезпечення;
- Створення інтерактивної карти пошкоджень та дієздатних систем водопостачання, каналізаційних колекторів та зливових систем, очисних споруд, місць несанкціонованих поховань;
- Визначення місць для ідентифікації трупів, перезахоронень та будівництво крематоріїв;
- Розробка та впровадження Програми додаткової експрес-діагностики соціально небезпечних інфекцій, підчищаючої вакцинації дітей та декретованого дорослого населення (дифтерія, гепатит В и поліомієліт);
- Реалізація Програми створення притулків для бездомних тварин, стерилізація та вакцинація тварин.
- Екологічна безпека
Механізми:
- Створення карти находження безпечних відходів (біологічних, хімічних, військових, промислових та ін.);
- Розробка заходів щодо забезпечення радіаційної та хімічної безпеки атмосферного повітря, водних ресурсів, грунту, стічних вод;
- Рекультивація забруднених территорий, озеленення пошкоджених зон;
- Реконструкція існуючих та створення крупних лісопаркових та рекреаційних територій, санітарно-захисних зелених зон у місцях розташування промислових та комунальних об’єктів;
- Будівництво міні-сміттєпереробних та спалюючих заводів, що забезпечить поступове скорочення, а в перспективі – повну ліквідацію відкритих полігонів із складування виробничо-побутових відходів та сміття, несанкціанованого захоронення тварин та ін.;
- Включення Донецької та Луганської областей в проект МАГАТЕ.
- Відновлення та забезпечення безперебійної роботи об’єктів життєзабезпечення (інженерних комунікацій та інфраструктури).
- Відновлення торгово-економічних зв’язків з непідконтрольними територіями:
- Створення Національної антикризової міжвідомчої групи з метою аналізу загальної економічної ситуації в Україні та на Донбасі, включаючи непідконтрольні території, з урахуванням наслідків військового конфлікту;
- Опрацювання Національною антикризовою міжвідомчою групою можливих алгоритмів економічної реінтеграції непідконтрольних територій.
Механізми:
- Повернення в єдине поле банківських операцій та обіг єдиної валюти, відновлення платежів, відкриття філіалів банківських установ, початок виплат пенсій та соціальних виплат;
- Відновлення транспортного сполучення (реалізація інфраструктурних проектів, реконструкція мостів та доріг, відновлення залізничного та авіаційного сполучення);
- Створення спеціального фонду із залученням міжнародного капіталу для відновлення виробництва та впровадження енергозберігаючих і безпечних технологій;
- Реструктуризація кредитних зобов’язань підприємств Донбасу.
- Информаційно-гуманітарна консолідація суспільства:
- Перехід до політики мирного діалогу, який передбачає відмову від політики і риторики блокади непідконтрольных территорій
Механізми:
- Забезпечення ефективної роботи «Ради з питань національної єдності» та встановлення загальнонаціонального діалогу;
- Розробка Стратегії державної інформаційної політики миру та консолідації суспільства;
- Повернення в єдиний інформаційний простір та забезпечення доступу всього населення України до об’єктивної інформації щодо подій в Україні (у тому числі на непідконтрольних територіях) та світі;
- Подолання настроїв конфронтації та непримиренності серед всього населення України;
- Опрацювання механізмів соціальної інтеграції населення, суспільно-політичного співробітництва у сфері подолання наслідків збройного конфлікту;
- Розвиток міжрегіонального співробітництва, реалізація проектів культурного обміну та інтеграції;
- Розробка сучасної системи виховання молоді в усвідомленні цінності національної єдності країни, громадянського миру та консолідації громадянського суспільства.
- Впровадження кращих міжнародних практик соціальної реінтеграції. . Механізми:
- Вивчення та узагальнення міжнародного досвіду відновлення постконфліктних регіонів та країн в гуманітарній та соціально-економічній сферах;
- Включення процесу відновлення та розбудови миру у східних регіонах України у загальний контекст реформування українського суспільства, створення механізмів гармонійної реінтеграції постраждалих
територій та їх населення у всеукраїнський соціально-економічний, політичний та правовий простір, опрацювання ключових умов та етапів;
- Розробка та реалізація плану постконфліктної медіації між залученими соціальними групами.
- Розвиток інститутів громадянського суспільства у якості основних інструментів гармонізації соціальних відносин на постраждалих територіях та створення сприятливих умов для повернення ВПО до місць постійного проживання
Механізми:
- Ініціювання та реалізація проектів громадянської участі, які направлені на культурну та суспільно-політичну інтеграцію та адаптацію населення до суспільно-політичних реалій Донбасу, які склалися;
- Розробка та реалізація програм розвитку культури громадянської участі у співробітництві з органами місцевого самоврядування;
- Створення національної мережі регіональних інформаційно-комунікаційних та ресурсно-моніторингових центрів як інструменту забезпечення ефективного розвитку інститутів громадянського суспільства та скоординованого залучення їх соціальних ресурсів до вирішення регіональних та місцевих проблем, які мають діяти як незалежні ресурсно-комунікативні центри організації та координації взаємодії суб’єктів вирішення проблем, в тому числі пов’язаних із збройним конфліктом на Донбасі;
- Забезпечення організаційної та кадрової підтримки діяльності інститутів громадянського суспільства щодо розбудови миру на Донбасі, в тому числі шляхом підвищення кваліфікації та набуття відповідних навичок працівниками органів державної влади та місцевого самоврядування, а також представниками інститутів громадянського суспільства.
- Інституційне забезпечення соціального захисту, правових гарантій та гуманітарної підтримки громадян, які постраждали внаслідок конфлікту:
- Відновлення соціальної інфраструктури та надання послуг
Механізми:
- Створення єдиного інформаційного ресурсу для звернення населення з питань, пов’язаних із забезпеченням їх соціального та правового захисту;
- Розробка програми підтримки соціальних ініціатив місцевих громад регіону.
- Вирішення першочергових питань життєзабезпечення громадян, які проживають на непідконтрольних територіях Донецької та Луганської областей та поблизу лінії розмежування
Механізми:
- Розробити та затвердити механізм виплати всіх видів соціальних виплат громадянам, які проживають на непідконтрольних територіях;
- Сприяти облаштуванню пунктів пропуску на лінії розмежування з максимально сприятливими для перебування умовами із дотриманням всіх санітарно-гігієнічних вимог та мобільними центрами з надання адміністративних послуг;
- Забезпечити психологічну допомогу та підтримку;
- Створити єдиний центр з пошуку зниклих без вісті та загиблих, ідентифікацію невстановлених жертв конфлікту.
- Інституційне та правове забезпечення вирішення проблем внутрішньо переміщених осіб
Механізми:
- Розробити Національну стратегію вирішення проблем внутрішньо переміщених осіб та громадян на непідконтрольній території;
- Створити спеціальні координаційні центри при місцевих державних адміністраціях для роботи із ВПО.
- Соціальна адаптація внутрішньо переміщених осіб в нових громадах
Механізми:
- Розробити концепцію регіональної інтеграції ВПО у приймаючих громадах з метою формування системи соціокультурної організації суспільства із розвинутими механізмами інтеграції внутрішніх мігрантів та підтримки їх підприємницької активності з урахуванням необхідності забезпечення балансу інтересів приймаючих громад і внутрішніх переселенців для збереження та подальшої реалізації їх потенціалу.
- Модернізація економіки Донбасу та України з позицій сталого розвитку:
- Розробка Стратегії розвитку національної економіки, орієнтованої на фінансове забезпечення прогресивних трансформацій реального сектору економіки, із визначенням пріоритетів високо- та середньовисоких галузей промисловості, прогресивних та креативних галузей сфери послуг;
- Орієнтація регіональних стратегій розвитку на визначення пріоритетних точок росту, формування конкурентоспроможних кластерів із прийняттям довгострокових програм розвитку;
- Формування регіональних інноваційних систем та регуляторних режимів стимулювання впровадження інновацій;
- Створення в сільській місцевості сприятливих інституційних та регуляторних умов для розвитку коопераційного руху
Механізми:
- Залучення представників наукового та експертного співтовариства до робочої групи для розробки Стратегії розвитку національної економіки, дорожньої карти відновлення економіки України;
- Формування нової промислової політики з акцентом на галузі, що продукують наукоємну продукцію із високою доданою вартістю;
- Створення Міністерства промисловості та зовнішньої торгівлі для зміцнення конкурентних позицій на зовнішніх ринках;
- Підвищення енергоефективності реального сектору та корінна модернізація сфери житлово-комунального господарства;
- Розвиток сучасної транспортної інфраструктури та логістики, сучасних швидкісних видів транспорту та організація їх виробництва;
- Активізація інноваційних процесів. Програми державної підтримки високотехнологічних стартапів;
- Стимулювання розвитку інформаційно-комп’ютерних технологій та комунікацій, розвиток регуляторних режимів стимулювання зайнятості в цій сфері;
- Направлення коштів проектів міжнародної допомоги на розвиток малого та інноваційного підприємництва та розвиток інноваційної інфраструктури (бізнес-інкубаторів, наукових парків, промислових та агропромислових парків і т. і.);
- Впровадження державно-приватного партнерства.
- Енергонезалежність держави
Механізми:
- Збільшення власного видобутку газу;
- Активний розвиток та вживання альтернативних джерел енергії.
- Державна підтримка пріоритетних галузей економіки
Механізми:
- Надання державного замовлення;
- Тимчасові податкові та митні преференції підприємствам-драйверам пріоритетних галузей;
- Сприяння в експорті;
- Надання доступних кредитів для розвитку бізнесу.
- Підвищення конкурентоспроможності національних виробників на внутрішньому та зовнішньому ринку
Механізми:
- Прийняття закону про трансфертне ціноутворення;
- Створення інституту економічних аташе при дипломатичних представництвах за кордоном для допомоги українським підприємцям при виході на зовнішні ринки;
- Створення в Україні інституту Уповноваженого економічного оператора з метою спрощення процедур переміщення товарів через кордон;
- Внесення змін в антимонопольне законодавство для створення рівних умов для всіх учасників ринку, сприяння чесній конкуренції.
- Залучення міжнародних організацій і партнерів:
- Участь міжнародних організацій, донорів в реалізації проектів по відновленню Донбасу
Механізми:
- Медіація соціально-політичного та економічного діалогу;
- Участь у фінансуванні заходів відновлення;
- Створення єдиного реєстру міжнародних проектів із оприлюдненням результатів їх виконання та широким розповсюдженням цього досвіду на національному рівні.
Напишіть відгук