Концептуальні засади «Програми подолання військового конфлікту, розбудови миру, відновлення і розвитку Донбасу та України»

   1.Ініціатори

Громадська ініціатива «Відновлення Донбасу»

Інститут стратегічних досліджень «Нова Україна»

Український інститут аналізу та менеджменту політики

Інститут соціального захисту громадян

  1. Передумови

Комплекс заходів щодо відновлення та розвитку непідконтрольних територій Донбасу та територій, прилеглих до зони конфлікту («сірої зони»), не передбачений у програмних документах влади:

  • Державній стратегії сталого розвитку на період до 2020 року, Державній стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року
  • Стратегіях розвитку Донецької та Луганської областей на період до2020 року
  • Концепції та проекті Державної цільової програми відновлення та розбудови миру в східних регіонах України (2017-2020). В них заплановано створення умов тільки для соціально-економічного розвитку підконтрольних територій Донецької та Луганської областей, Запорізької, Дніпропетровської та Харківської областей. Не плануються також заходи для інших громад, які приймають внутрішньо переміщених осіб та несуть соціальне навантаження
  • Указі Президента України №534 / 2016 від 01.12.2016 «Про пріоритетні заходи щодо сприяння зміцненню національної єдності та консолідації українського суспільства, підтримки ініціативи громадськості у цій сфері» (рамковий документ, що пропонує базові напрямки в цій сфері та визначає першочергові завдання для центральних та місцевих органів влади).

 

У зв’язку з цим в рамках практичної реалізації Стратегічного плану реінтеграції, відновлення та розвитку Донбасу і України «12 кроків до миру» виникла потреба розробки Концептуальних засад «Програми подолання військового конфлікту, розбудови миру, відновлення і розвитку Донбасу та України», які передбачають:

– цілісне системне бачення всього комплексу проблем, пов’язаних із процесами відновлення та розвитку миру у східних регіонах України, включаючи непідконтрольні території, та способи їх вирішення;

– початок внутрішнього національного діалогу про долю територій конфлікту, визначення його пріоритетів та основних напрямків, створення відповідних механізмів (соціокультурних, нормативно-правових, інформаційних та організаційно- управлінських).

 

  1. Виконавці

Експертне співтовариство: представники науки та освіти, громадських та благодійних організацій, влади та бізнесу, аналітики, політологи.

 

  1. Що зроблено

10 грудня 2015 року, в День захисту прав людини, відбувся Перший DU «Відновлюючи Донбас і Україну». На ньому було представлено Стратегічний план реінтеграції, відновлення та розвитку Донбасу і України «12 кроків до миру».

По завершенню Форуму було прийнято Меморандум про співробітництво та взаємодію між представниками громадськості, наукового співтовариства, бізнесу для відновлення та розвитку Донбасу і України.

Його підписали:

  • Громадська організація «Відновлення Донбасу» та благодійний фонд «Донбас: Відновлення!»
  • Інститут стратегічних досліджень «Нова Україна»
  • Український інститут аналізу і менеджменту політики
  • Інститут соціального захисту громадян

Реалізація Стратегічного плану реінтеграції, відновлення та розвитку Донбасу і України «12 кроків до миру» у 2016  році проходила за наступними напрямками:

1.Створення експертної платформи та реалізація експертних проектів.

2.Гуманітарна та благодійна допомога.

3.Культурно-освітні проекти.

Протягом року підписантами Меморандуму:

  • Проведено Соціологічне дослідження «12 кроків до миру, відновлення та розвитку Донбасу» (спільно із компанією «TNS-Україна»). Особливість цього дослідження полягає в тому, що воно охоплювало всі регіони України, в тому числі непідконтрольні території.

Дослідження містило широке коло питань щодо відношення та оцінки жителями України кожного із соціально-політичних напрямків, запропонованих нами для досягнення миру, відновлення зруйнованої інфраструктури та економіки, розвитку Донбасу та України.

  • В рамках проекту «Експертна платформа» на засіданнях Круглих столів були обговорені результати дослідження “12 кроків до миру, відновлення та розвитку Донбасу» із залученням експертного співтовариства – представників органів влади, науки, міжнародних організацій, громадських організацій, аналітиків, політологів, соціологів та ЗМІ.

Всього в заходах «Експертної платформи» взяли участь понад 210 експертів, представники 15 міжнародних організацій, 20 представників влади.

Більше 420 пропозицій та Петиція Президенту України «Про запобігання екологічної катастрофи в Україні», які були опрацьовані  в ході експертних дискусій, були направлені на адресу Президента України, Кабинету Міністрів, комітетів Верховної Ради України, міжнародних організацій.

Всього протягом року проведено:

  • 15 Круглих столів та прес-конференцій.
  • 6 аналітичних досліджень:

– «Економічна ситуація на окупованих територіях Донбасу»;

– «Париж-1» відносно врегулювання конфлікту в Донбасі»;

– «Париж – 2. Про врегулювання конфлікту в Донбасі (до нового раунду переговорів у форматі «Нормандської четвірки»);

– «Мінськ-3» (до нових переговорних форматів для прискорення врегулювання конфлікту в Донбасі);

– «Реінтеграція Донбасу: міжнародний досвід і моделі для України»;

– «Соціальна реінтеграція участників конфликту та внутрішньо переміщених осіб: цілі, механізми та діючі особи».

  • 2 експертних моделювання повної реалізації Мінських угод:
  1. Експертами УІАМП в Україні;
  2. Міжнародними експертами на конференції в м. Мінськ.
  • Розроблено й опубліковано в ЗМІ План стабілізації та реінтеграції проблемних територій – «Донбас: територія толерантності і соціальної реінтеграції»
  • Подано 30 законодавчих ініціатив
  • Опубликовано більше 150 статей, коментарів, монографій та аналітичних матеріалів, присвячених проблемі відновлення Донбасу та України, в тому числі Монографія «Внутрішньо переміщені особи: від подолання перешкод до стратегії успіху» (презентована на II Форумі «Відновлюючи Донбас і Україну»).

 

  1. Констатуюча частина

Громадська платформа DU «Відновлюючи Донбас і Україну», яка створена ініціаторами з метою консолідації зусиль влади, бізнесу та експертного співтовариства для реалізації програм відновлення Донбасу та України, набула свого розвитку у низці практичних програм та дослідницьких проектів, політичних програмних документів, що реалізовані протягом 2015-2016 років.

Проведено широкий та послідовний аналіз всього комплексу соціально-політичних та економічних проблем.

Можна констатувати, що виникла передумова формування суспільного інституту, здатного візуалізувати та представляти інтереси частини населення Донбасу в процесах суспільного життя країни.   Подальший розвиток ініціативи передбачає продовження ініціативних проектів та формування інституційних відносин з іншими громадськими, державними та міжнародними організаціями, які долучені до проблеми нормалізації та відродження Донбасу.

 

  1. Стратегічна Ціль

Подолання військового конфлікту, розбудова миру, відновлення і розвиток  Донбасу та України.

 

       7. Стратегічні Пріоритети (завдання)

  • Припинення воєнних дій і встановлення миру.
  • Забезпечення безпеки населення, відновлення соціальної інфраструктури та безперебійної роботи об’єктів життєзабезпечення (інженерних комунікацій та інфраструктури).
  • Відновлення торгово-економічних зв’язків з непідконтрольними територіями.
  • Інформаційно-гуманітарна стабілізація та консолідація суспільства.
  • Інституційне забезпечення соціального захисту, правових гарантій та гуманітарної підтримки громадян, які постраждали внаслідок конфлікту.
  • Модернізація економіки Донбасу та України з позицій сталого розвитку.
  • Залучення міжнародних організацій і партнерів.

 

  1. Структура документу
  2. Припинення воєнних дій і встановлення миру:
  • Розробка пропозицій щодо нового формату переговорів на міждержавному рівні;
  • Організація переговорного процесу щодо встановлення миру;
  • Нормативно-правове та політичне врегулювання військового конфлікту на Донбасі.
  • Забезпечення безпеки населення, відновлення соціальної інфраструктури та безперебійної роботи об’єктів життєзабезпечення (інженерних комунікацій та інфраструктури)
  • Мінна безпека

Механізми:

  • Формування єдиної бази мінних полів та місць зберігання боєприпасів;
  • Залучення міжнародних експертів та використання міжнародного досвіду із розмінування територій;
  • Створення єдиного моніторингового центру контролю за розмінуванням території;
  • Проведення широкомасштабної інформаційної компанії, розробка персоніфікованих освітніх програм щодо навичок безпечної поведінки та надання першої долікарської допомоги;
  • Розробка та впровадження медико-соціальних програм реабілітації постраждалих внаслідок мінно-вибухової травми. Створення центрів реабілітації для постраждалих.

 

  • Криміногенна безпека

Механізми:

  • Розробка та впровадження міжвідомчої програми по роззброєнню населення, що включає в себе амністію за добровільну здачу зброї;

 

  • Створення відомчого координаційного штабу правоохоронних органів по боротьбі із організованою злочинністю та контролю за громадським порядком;
  • Посилення функцій дільничних і роботи патрульно-постової служби;
  • Створення єдиної моніторингової групи із залученням міжнародних спостерігачів і громадських організацій для громадського контролю за дотриманням військовослужбовцями прав людини;
  • Розробка та впровадження програм реабілітації у постконфліктних регіонах та профілактики злочинності із залучнням міжнародних консультантів та експертів.

 

  • Епідеміологічна безпека

Механізми:

  • Проведення незалежного міжнародного аудиту епідемічного стану на підконтрольній та непідконтрольній територіях Донецької та Луганської областей;
  • Розробка плану поетапного комплексного відновлення систем життєзабезпечення;
  • Створення інтерактивної карти пошкоджень та дієздатних систем водопостачання, каналізаційних колекторів та зливових систем, очисних споруд, місць несанкціонованих поховань;
  • Визначення місць для ідентифікації трупів, перезахоронень та будівництво крематоріїв;
  • Розробка та впровадження Програми додаткової експрес-діагностики соціально небезпечних інфекцій, підчищаючої вакцинації дітей та декретованого дорослого населення (дифтерія, гепатит В и поліомієліт);
  • Реалізація Програми створення притулків для бездомних тварин, стерилізація та вакцинація тварин.

 

  • Екологічна безпека

Механізми:

  • Створення карти находження безпечних відходів (біологічних, хімічних, військових, промислових та ін.);
  • Розробка заходів щодо забезпечення радіаційної та хімічної безпеки атмосферного повітря, водних ресурсів, грунту, стічних вод;
  • Рекультивація забруднених территорий, озеленення пошкоджених зон;
  • Реконструкція існуючих та створення крупних лісопаркових та рекреаційних територій, санітарно-захисних зелених зон у місцях розташування промислових та комунальних об’єктів;
  • Будівництво міні-сміттєпереробних та спалюючих заводів, що забезпечить поступове скорочення, а в перспективі – повну ліквідацію відкритих полігонів із складування виробничо-побутових відходів та сміття, несанкціанованого захоронення тварин та ін.;
  • Включення Донецької та Луганської областей в проект МАГАТЕ.

 

  • Відновлення та забезпечення безперебійної роботи об’єктів життєзабезпечення (інженерних комунікацій та інфраструктури).

 

  1. Відновлення торгово-економічних зв’язків з непідконтрольними територіями:
  • Створення Національної антикризової міжвідомчої групи з метою аналізу загальної економічної ситуації в Україні та на Донбасі, включаючи непідконтрольні території, з урахуванням наслідків військового конфлікту;
  • Опрацювання Національною антикризовою міжвідомчою групою можливих алгоритмів економічної реінтеграції непідконтрольних територій.

Механізми:

  • Повернення в єдине поле банківських операцій та обіг єдиної валюти, відновлення платежів, відкриття філіалів банківських установ, початок виплат пенсій та соціальних виплат;
  • Відновлення транспортного сполучення (реалізація інфраструктурних проектів, реконструкція мостів та доріг, відновлення залізничного та авіаційного сполучення);
  • Створення спеціального фонду із залученням міжнародного капіталу для відновлення виробництва та впровадження енергозберігаючих і безпечних технологій;
  • Реструктуризація кредитних зобов’язань підприємств Донбасу.

 

  1. Информаційно-гуманітарна консолідація суспільства:
  • Перехід до політики мирного діалогу, який передбачає відмову від політики і риторики блокади непідконтрольных территорій

Механізми:

  • Забезпечення ефективної роботи «Ради з питань національної єдності» та встановлення загальнонаціонального діалогу;
  • Розробка Стратегії державної інформаційної політики миру та консолідації суспільства;
  • Повернення в єдиний інформаційний простір та забезпечення доступу всього населення України до об’єктивної інформації щодо подій в Україні (у тому числі на непідконтрольних територіях) та світі;
  • Подолання настроїв конфронтації та непримиренності серед всього населення України;
  • Опрацювання механізмів соціальної інтеграції населення, суспільно-політичного співробітництва у сфері подолання наслідків збройного конфлікту;
  • Розвиток міжрегіонального співробітництва, реалізація проектів культурного обміну та інтеграції;
  • Розробка сучасної системи виховання молоді в усвідомленні цінності національної єдності країни, громадянського миру та консолідації громадянського суспільства.

 

  • Впровадження кращих міжнародних практик соціальної реінтеграції. .                                                                                                                                                                                                                                                                                Механізми:
  • Вивчення та узагальнення міжнародного досвіду відновлення постконфліктних регіонів та країн в гуманітарній та соціально-економічній сферах;
  • Включення процесу відновлення та розбудови миру у східних регіонах України у загальний контекст реформування українського суспільства, створення механізмів гармонійної реінтеграції постраждалих

територій та їх населення у всеукраїнський соціально-економічний, політичний та правовий простір, опрацювання  ключових умов та етапів;

  • Розробка та реалізація плану постконфліктної медіації між залученими соціальними групами.

 

  • Розвиток інститутів громадянського суспільства у якості основних інструментів гармонізації соціальних відносин на постраждалих територіях та створення сприятливих умов для повернення ВПО до місць постійного проживання 

Механізми:

  • Ініціювання та реалізація проектів громадянської участі, які направлені на культурну та суспільно-політичну інтеграцію та адаптацію населення до суспільно-політичних реалій Донбасу, які склалися;
  • Розробка та реалізація програм розвитку культури громадянської участі у співробітництві з органами місцевого самоврядування;
  • Створення національної мережі регіональних інформаційно-комунікаційних та ресурсно-моніторингових центрів як інструменту забезпечення ефективного розвитку інститутів громадянського суспільства та скоординованого залучення їх соціальних ресурсів до вирішення регіональних та місцевих проблем, які мають діяти як незалежні ресурсно-комунікативні центри організації та координації взаємодії суб’єктів вирішення проблем, в тому числі пов’язаних із збройним конфліктом на Донбасі;
  • Забезпечення організаційної та кадрової підтримки діяльності інститутів громадянського суспільства щодо розбудови миру на Донбасі, в тому числі шляхом підвищення кваліфікації та набуття відповідних навичок працівниками органів державної влади та місцевого самоврядування, а також представниками інститутів громадянського суспільства.

 

  1. Інституційне забезпечення соціального захисту, правових гарантій та гуманітарної підтримки громадян, які постраждали внаслідок конфлікту:

 

  • Відновлення соціальної інфраструктури та надання послуг

Механізми:

  • Створення єдиного інформаційного ресурсу для звернення населення з питань, пов’язаних із забезпеченням їх соціального та правового захисту;
  • Розробка програми підтримки соціальних ініціатив місцевих громад регіону.

 

  • Вирішення першочергових питань життєзабезпечення громадян, які проживають на непідконтрольних територіях Донецької та Луганської областей та поблизу лінії розмежування

Механізми:

  • Розробити та затвердити механізм виплати всіх видів соціальних виплат громадянам, які проживають на непідконтрольних територіях;
  • Сприяти облаштуванню пунктів пропуску на лінії розмежування з максимально сприятливими для перебування умовами із дотриманням всіх санітарно-гігієнічних вимог та мобільними центрами з надання адміністративних послуг;
  • Забезпечити психологічну допомогу та підтримку;
  • Створити єдиний центр з пошуку зниклих без вісті та загиблих, ідентифікацію невстановлених жертв конфлікту.

 

  • Інституційне та правове забезпечення вирішення проблем внутрішньо переміщених осіб

Механізми:

  • Розробити Національну стратегію вирішення проблем внутрішньо переміщених осіб та громадян на непідконтрольній території;
  • Створити спеціальні координаційні центри при місцевих державних адміністраціях для роботи із ВПО.

 

  • Соціальна адаптація внутрішньо переміщених осіб в нових громадах

Механізми:

  • Розробити концепцію регіональної інтеграції ВПО у приймаючих громадах з метою формування системи соціокультурної організації суспільства із розвинутими механізмами інтеграції внутрішніх мігрантів та підтримки їх підприємницької активності з урахуванням необхідності забезпечення балансу інтересів приймаючих громад і внутрішніх переселенців для збереження та подальшої реалізації їх потенціалу.
  1. Модернізація економіки Донбасу та України з позицій сталого розвитку:

 

  • Розробка Стратегії розвитку національної економіки, орієнтованої на фінансове забезпечення прогресивних трансформацій реального сектору економіки, із визначенням пріоритетів високо- та середньовисоких галузей промисловості, прогресивних та креативних галузей сфери послуг;
  • Орієнтація регіональних стратегій розвитку на визначення пріоритетних точок росту, формування конкурентоспроможних кластерів із прийняттям довгострокових програм розвитку;
  • Формування регіональних інноваційних систем та регуляторних режимів стимулювання впровадження інновацій;
  • Створення в сільській місцевості сприятливих інституційних та регуляторних умов для розвитку коопераційного руху

Механізми:

  • Залучення представників наукового та експертного співтовариства до робочої групи для розробки Стратегії розвитку національної економіки, дорожньої карти відновлення економіки України;
  • Формування нової промислової політики з акцентом на галузі, що продукують наукоємну продукцію із високою доданою вартістю;
  • Створення Міністерства промисловості та зовнішньої торгівлі для зміцнення конкурентних позицій на зовнішніх ринках;
  • Підвищення енергоефективності реального сектору та корінна модернізація сфери житлово-комунального господарства;
  • Розвиток сучасної транспортної інфраструктури та логістики, сучасних швидкісних видів транспорту та організація їх виробництва;
  • Активізація інноваційних процесів. Програми державної підтримки високотехнологічних стартапів;
  • Стимулювання розвитку інформаційно-комп’ютерних технологій та комунікацій, розвиток регуляторних режимів стимулювання зайнятості в цій сфері;
  • Направлення коштів проектів міжнародної допомоги на розвиток малого та інноваційного підприємництва та розвиток інноваційної інфраструктури (бізнес-інкубаторів, наукових парків, промислових та агропромислових парків і т. і.);
  • Впровадження державно-приватного партнерства.

 

  • Енергонезалежність держави

Механізми:

  • Збільшення власного видобутку газу;
  • Активний розвиток та вживання альтернативних джерел енергії.

 

  • Державна підтримка пріоритетних галузей економіки

Механізми:

  • Надання державного замовлення;
  • Тимчасові податкові та митні преференції підприємствам-драйверам пріоритетних галузей;
  • Сприяння в експорті;
  • Надання доступних кредитів для розвитку бізнесу.
  • Підвищення конкурентоспроможності національних виробників на внутрішньому та зовнішньому ринку

Механізми:

  • Прийняття закону про трансфертне ціноутворення;
  • Створення інституту економічних аташе при дипломатичних представництвах за кордоном для допомоги українським підприємцям при виході на зовнішні ринки;
  • Створення в Україні інституту Уповноваженого економічного оператора з метою спрощення процедур переміщення товарів через кордон;
  • Внесення змін в антимонопольне законодавство для створення рівних умов для всіх учасників ринку, сприяння чесній конкуренції.

 

  1. Залучення міжнародних організацій і партнерів:
  • Участь міжнародних організацій, донорів в реалізації проектів по відновленню Донбасу

Механізми:

  • Медіація соціально-політичного та економічного діалогу;
  • Участь у фінансуванні заходів відновлення;
  • Створення єдиного реєстру міжнародних проектів із оприлюдненням результатів їх виконання та широким розповсюдженням цього досвіду на національному рівні.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Организационный комитет Форума
Общественная инициатива
Институт стратегических исследований
Украинский институт анализа и менеджмента политики
Институт социальной защиты граждан